tiistai 22. maaliskuuta 2016

Temppelikierroksella Kiotossa

Pari päivää sitten tapasin Shunin isovanhemmat Osakasta sekä äidin, joka matkusti Shikokun saarelta Kiotoon. S:n isoisä oli järjestänyt perheellemme melkoisen kierroksen eri temppeleissä ja esitteli Kioton sekä Japanin historiaa – ja todella asiantuntevalla otteella! Kävimme Kinkaku-jillä, eli Kultaisella Paviljongilla, Ryoan-jillä ja sen kivipuutarhassa, Nijo-linnassa sekä Kiyomizu-deralla. Todella upeita paikkoja jokainen, ja nautin retkestämme suuresti, varsinkin kun S:n ukki oli valmistellut ja suunnitellut tätä suurella sydämellä. Kuulemma hän on suuri Japanin historian harrastaja ja on jopa julkaissut aiheesta pari kirjaa! Olin todella otettu siitä, kuinka paljon vaivaa hän oli eteemme nähnyt. Hän oli tulostanut paljon oheismateriaalia jokaiseen käymäämme kohteeseen liittyen, suunnitellut reitit, kustansi matkat ja pääsyliput ja jopa tarjosi päivän päätteeksi illallisen! Eikä siis ihan missä tahansa ruokapaikassa vaan oikein perinteisessä japanilaisessa ravintolassa, jossa oli tarjolla tyypillistä Kiotolaista ruokaa. Kehtaanko edes sanoa, että yhdelle hengelle asiointi kyseisessä paikassa maksaa päälle 100€. Japanilaista vieraanvaraisuutta parhaimmillaan!
Kinkaku-ji

Täällä söimme illallista

Annokset olivat pieniä ja hienostuneita

Päivä oli todellakin ikimuistoinen ja pääsin viimein tutustumaan muutamiin Shunin sukulaisiin. Shunin äidin kanssa olin vain kerran jutellut parisen minuuttia LINEn välityksellä joskus viime vuonna, joten oli oikein mukava tavata viimein kasvotusten. Japanikin taipui sen verran, että saimme jonkinlaisia keskusteluja mm. Suomen talvesta aikaiseksi :D Hän toivottikin minut mielihyvin tervetulleeksi Shikokuun, jonne todennäköisesti suuntaamme Golden Weekin aikaan toukokuun alussa, jos aikataulut niin sallii. Perheenikin nautti päivästä suuresti, ja he olivatkin etukäteen varanneet kaikennäköistä pientä suomalaista makeista ja muuta tavaraa kiitokseksi upeasta päivästä.

Illan päätteeksi suuntasimme kaikki omiin suuntiimme. Perheeni lähti omaan majapaikkaansa, S:n perhe junalla Osakaan ja me S:n kanssa Imadegawaan mun asuntolaa päin. Shun halusi saattaa minut asuntolani portille asti, koska halusi tietää missä tarkalleen ottaen asun ja varmistaa, että pääsen turvallisesti kotiin. Kello ei ollut siinä vaiheessa vielä iltayhdeksää, joten Shun ehdotti, josko tapaisimme yhden hänen ystävistään, joka asuu asuntolani lähellä ja opiskelee niin ikään Doshishassa. Olen jutellut kyseisen tyypin kanssa useampaankin otteeseen LINEn kautta. Käytän hänestä lempinimeä ”German boy”, koska tämä on lukenut hiukan saksaa ja kun ensimmäisen kerran pääsimme puhelimessa juttusille, hän halusi esitellä minulle saksan kielen taitojaan :D Kun viimein tapasimme "in real life", tervehti hän minua saksaksi, mutta sen jälkeen keskustelut käytiin japaniksi tai englanniksi. Mentiin porukalla erääseen izakayaan, japanilaiseen pubiin, jossa tarjotaan monenlaista ruokaa ja juomaa. Siellä hengattiin tunnin verran kunnes lähdettiin kotia päin nukkumaan.

Porukalla izakayassa
Eilen vierailtiin Arashiyaman bambumetsässä, joka oli yksi ehdottomia äitini must see-kohteita. Todella hieno paikka. Lisäksi kävimme Arashiyaman apinapuistossa. Siellä oman aikamme vietettyämme lähdimme takaisin Kioton keskustaan, koska vanhempani halusivat tehdä vielä viime hetken tuliais- ja matkamuisto-ostokset. Heidän lentonsa koto-Suomeen lähti tänä aamuna, ja menimme Shunin kanssa rautatieasemalle saattamaan ja hyvästelemään heidät. He tuntuivat nauttivan lomastaan ja ainakin äitini olisi halunnut jäädä vielä pidemmäksikin aikaa, ja sanoi tulevansa elokuussa uudestaan :D Toivottavasti heillä on mukava matka takaisin kotiin.

Arashiyaman bambupuita
Ruokin apinaa :)

Itsehän olen täällä sinne elokuun loppuun asti. Orientaatio yliopistolla alkaa ylihuomenna kirjallisen taitotasokokeen merkeissä, joten vielä on huominen aikaa valmistautua henkisesti :)